Ο ουρανός γίνεται λιγότερο ορατός δείχνει μια μελέτη

Πηγή: Reuters, 13 Μαρτίου 2009

Η ορατότητα στις καθαρές ημέρες έχει μειωθεί κατά πολύ στον κόσμο από τη δεκαετία του 1970 χάρη στην αύξηση των ατμοσφαιρικών ρύπων, λένε οι επιστήμονες σε μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Science, όπου οι ερευνητές περιγράφουν μια «παγκόσμια θαλούρα" ιδίως στη Νότια και Ανατολική Ασία, τη Νότια Αμερική, την Αυστραλία και την Αφρική.

Οι ίδιοι προσθέτουν πως η ορατότητα παρέμεινε σχετικά σταθερό στη Βόρεια Αμερική ενώ στην Ευρώπη έχει βελτιωθεί.

Τα αερολύματα, που είναι μικροσκοπικά σωματίδια ή υγρά σταγονίδια που εκτοξεύονται στην ατμόσφαιρα από την καύση των ορυκτών καυσίμων αλλά και από άλλες πηγές, είναι υπεύθυνα για την αμυδρότητα, γράφουν οι ερευνητές.

"Τα αερολύματα ανεβαίνουν πάνω από ένα μεγάλο τμήμα του κόσμου, ειδικά της Ασίας," λέει ένας από τους συγγραφείς της μελέτης Robert Dickinson του Πανεπιστημίου του Τέξας.

Ο Dickinson και οι συνάδελφοι του από το Πανεπιστήμιο του Maryland έκαναν μετρήσεις της ορατότητας - η απόσταση που μπορεί να δει σε καθαρές ημέρες - που λήφθηκαν από το 1973 έως το 2007, σε 3250 μετεωρολογικούς σταθμούς σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ανέφεραν δε πως αερολύματα, όπως είναι η αιθάλη, η σκόνη και τα σωματίδια του διοξειδίου του θείου μείωσαν την ορατότητα.

Οι ερευνητές χρησιμοποιούνται τα τελευταία δορυφορικά δεδομένα για να επιβεβαιωθεί ότι οι μετρήσεις της ορατότητας από τους μετεωρολογικούς σταθμούς ήταν ένας καλός δείκτης της συγκεντρώσεις αερολυμάτων στον αέρα.

Τα αερολύματα από την καύση του άνθρακα, τις βιομηχανικές διεργασίες και την καύση των τροπικών δασών μπορεί να επηρεάσει το κλίμα, χώρια ότι είναι επικίνδυνα για την υγεία, λένε οι ερευνητές.

Άλλοι ρύποι όπως το διοξείδιο του άνθρακα και άλλα αέρια του θερμοκηπίου είναι διαφανή και δεν επηρεάζουν την ορατότητα.

Τα στοιχεία αυτά θα βοηθήσουν τους ερευνητές να κατανοήσουν μακροπρόθεσμες αλλαγές στην ατμοσφαιρική ρύπανση και το πώς συνδέονται με την κλιματική αλλαγή, λέει ο Kaicun Wang του Πανεπιστημίου του Maryland.

"Στην πράξη αυτή η μελέτη παρέχει βασικές πληροφορίες για τις μελλοντικές κλιματικές μελέτες", αναφέρει ο Wang.

Οι επιστήμονες τονίζουν πως η αύξηση της βιομηχανικής δραστηριότητας σε μέρη όπως η Κίνα και η Ινδία, περιορίζει την ορατότητα.

Είναι σημαντικό πως στην Ευρώπη επεβλήθησαν ορισμένοι κανονισμοί για την ποιότητα του αέρα, που συνέβαλε στη βελτίωση της διαφάνειας από τα μέσα της δεκαετίας του 1980.

Τέλος, τα αερολύματα μπορούν να έχουν διάφορες συνέπειες για την μείωση ή αύξηση των επιφανειακών θερμοκρασιών, αντανακλώντας το φως πίσω στο διάστημα και τη μείωση της ηλιακής ακτινοβολίας στην επιφάνεια της Γης ή την απορρόφηση της ηλιακής ακτινοβολίας και της θέρμανσης της ατμόσφαιρας, λένε οι ερευνητές.

buzz it!